80-åriga Maret utbildade sig till lärare i Kundaliniyoga!

Jag, Jan Roostal går just nu en kurs i Kundaliniyoga på ny hälsa i Täby, hos Torbjörn Rutström. Där fick jag höra, att när Torbjörn gick sin utbildning till yogalärare, så var det en kvinna, som påbörjade sin utbildning till lärare när hon var 78 år. Henne måste jag intervjua tänkte jag. Lustigt nog visade sig det vara en gammal bekant till familjen och tidigare granne. Maret har arbetat som designer tidigare i livet.

Hur vanligt är det inte, att även unga människor intalar sig att de inte klarar saker, eller att det är ”för sent”. Det är aldrig för sent och inget är omöjligt, visar väl denna intervju med Maret!

När började Du med yoga och hur kom det sig? Det var 2004, vi bodde i Skåne, i ett hus som vi en gång köpte som sommarställe. När jag blev pensionär, så blev det mitt riktiga hem. Vi sålde huset för att flytta till Stockholm. När jag kom upp till Stockholm, så kände jag  att jag inte fick luft. Vi hade bott mitt i sädesfälten, det var bara jord, himmel och hav. I Stockholm kändes det som det bara fanns betong. Det fick mig att tänka på yoga, jag hade provat Hatayoga i Ystad. Av en tillfällighet, även om det egentligen inte finns något sådant som tillfälligheter, så slog jag upp en tidning. Där fanns ett dubbel-uppslag om yoga, Ashtanga, Hata och Kundalini, bland andra. Jag valde att prova ett pass med Kundaliniyoga och det sa klick direkt. Detta var på Institutet för Medicinsk Yoga.

Efter två terminer frågade yogaläraren Göran Boll om inte jag ville utbilda mig till lärare. Av olika skäl så gick det inte, just då. Senare frågade läraren igen om jag inte ville blir lärare.

Då sade jag, om jag börjar en utbildning nu, då är jag 80 när jag är klar, d v s med ena foten på gravens rand. Då svarade han, tänk när Du som 80-åring står framför en grupp ungdomar, vilken kick de får! Så då gick jag utbildningen och 2008 fick jag mitt internationella lärardiplom.

Hade Du några farhågar att Du inte skulle klara utbildningen? Jo, med ålderns rätt så blir ju närminnet sämre. I utbildningen ingår mycket studier i yogisk filosofi och studiematerialet är på engelska. Hur ska jag komma ihåg allt detta, undrade jag, men över stock och sten så gick det till slut.

Fanns det någon som avrådde Dig? Nej, o nej, ingen, bara jag själv. Jag frågade mig själv in i det sista om jag skulle påbörja utbildningen. Men jag tänkte att jag måste ju inte börja undervisa, om jag blir lärare. Jag får i alla fall en gedigen kunskap eller färdighet i Kundaliniyogan. Utbildningen tar två år.

Hur länge har Du undervisat? Det ingick i läroplanen att undervisa 60 lektioner innan examen. Så i praktiken har jag undervisat i två år.

Hur är det undervisa i yoga, jämfört med att enbart utöva den själv? Det är utvecklande, det är märkligt, jag fyller 81 nu och det känns som att jag fortfarande växer som människa. Numera märker jag det själv. Först nu inser jag till fullo vad det innebär att vara människa. Men det är mer krävande att undervisa, än att bara utöva den själv. Därför fortsätter jag att gå på morgonyoga en gång i veckan på IMY. Jag tycker att det är svårt att jämföra,  min lärarroll, mot att själv vara utövare.

Jag går nu själv en kurs i Kundaliniyoga och har bland annat provat på Astangayoga och Bikramyoga tidigare. Min upplevelse av yogan är att den hjälper mig att komma mycket närmare min själ. Vad är Din upplevelse? Yogan hjälper mig komma närmare mitt innersta jag. Det känns som yogan öppnat en massa inre dörrar i mig. Det finns en rysk koreograf, Sasha Pepeljajev, han säger att ”en dörr är ett mycket viktigt objekt, såväl i den materiella världen, som i den andliga dimensionen.”

Skulle man kunna uttrycka det som att Du blivit en friare människa? Ja, det blir ett riktigt korsdrag, ju fler dörrar som öppnas.

Vad är speciellt med just Kundalini? Alla discipliner av yoga går ut på att uppnå balans i kropp och sinne, kropp och själ. Kundaliniyogan känns omhuldande, den ställer inte hårda krav. Jag kan som den jag är utvecklas i min egen takt. Vi är alla unika och Din kropp talar om för Dig vilken mognadsgrad Du har. I Kundaliniyoga är andningen den röda tråden. Det är det viktigaste vi gör, om vi inte andas så dör vi. Jämför Dig med en bil, som tankas med bränsle, för Dig som människa är andningen Ditt bränsle, eller Prana, som är sanskrit för livskraft, den energi som genomströmmar allting i Skapelsen.

En viktig del i yogan är Meditation. Meditation är som att städa på vinden. Den är som en reningsprocess. I Kundaliniyogan avslutas varje pass med meditation. Att meditera är att finna ett inre lugn, som hjälper till att utveckla Din intuition, stärker Din koncentration, Du blir medveten om Dig själv och uppnår balans. För såväl yoga som meditation gäller att vara fri från förväntningar, bara iaktta, bevittna.

Genom att meditera blir Du mindre styrd av Dina känslor och Du lever med en större medvetenhet och balans i Dig själv. Testa Pulsmeditation, den är bra för alla som säger att de inte kan meditera. Sitt på en stol, ta pulsen på vänster handled, med höger pek- och långfinger. Sitt rak i ryggen, men avspänd och blunda. Håll fokus i tredje ögat, följ pulsslagen, tänk sat nam, i takt med Din puls. Andas lugna andetag, andningen har sin egen rytm, följer inte pulsen, Gör meditationen i tre till elva minuter, när som helst på dagen. Bra att göra när Du känner Dig stressad.

This entry was posted in . Bookmark the permalink.

Kommentera